Påskrecept

Förra veckan hade jag min kompis Stina på besök. Jag fick åka in och hämta henne från tåget. Så härlig känsla! Bakade, fikade, surrade och gick en skön skogspromenad.
Till alla er som vill hälsa på mig/oss. Ta tåget, supersmidigt, och jag hämtar er mer än gärna! :D
Vi bakade biskvier. Första gången i vårat liv. Det var skoj men vi imponerades över konditorer som lyckas göra alla lika jämna och snygga. Hur som helst så blev det SUPERGOTT! När jag tänker efter så är jag egentligen inget stort fan av just biskvier. Men dom här! Dom tar jag gärna mer än en av! Varför inte bjuda på dessa till påsken?
Till alla er som blir sugna på något gott
 
DAIMBISKVIER

Till 20 st biskvier...

Behöver du :
200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

150 g smör
1,5 dl florsocker
1,5 dubbeldajm
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

150 g mjölkchoklad
1/2 dubbeldajm

Gör så här:  

Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.

Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät kräm. Hacka dajmen och rör ner den i smörkrämen. Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Ställ i kyl eller frysen minst en timme.

Smält chokladen på svag värme. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Strö på lite hackad dajm som dekoration.

Förvaras i kyl (det går även bra att frysa dom).

Chokladen ska inte vara för varm när du chokladdoppar, då rinner den nästan av biskvierna.
SMAKLIG FIKASTUND!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh...du kan ju skicka med posten så jag får smaka:*♥

2014-04-01 @ 21:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0